Гігієна праці в деталях: психічного та ментальне здоров’я, психосоціальні ризики та їхні фактори. Психосоціальна підтримка та перша психологічна допомога

11 серпня 2023

На сьогодні дуже актуальним є такі поняття як психологічне здоров’я, ментальне здоров’я та власне психосоціальна підтримка. Психічне здоров’я та психосоціальні потреби – це явища, які розглядаються в контексті широкого спектру станів, починаючи від позитивного психічного здоров’я або легких і тимчасових станів дистресу та закінчуючи хронічними та іншим тяжким порушеннями психічного здоров’я. Проблеми у сфері психічного здоров’я та психосоціальні потреби не завжди помітні, проте вони цілком реальні, вимагають невідкладної допомоги та в деяких випадках загрожують життю.

Психічне здоров’я — це рівень психологічного благополуччя, який визначається не тільки відсутністю психічних захворювань, а й рядом соціально-економічних, біологічних і тих, що відносяться до навколишнього середовища факторів. Психічне здоров’я є центральним аспектом для побудови здорового, інклюзивного та продуктивного суспільства і важливим показником якості життя, трудового процесу.

В умовах нестабільної ситуації, яка постійно змінюється, відбувається збільшення рівня стресу та тривоги. Кризові ситуації, швидкі соціальні зміни, стресові умови на роботі та решта, підвищують рівень стресу в людини, а в довгостроковій перспективі можуть мати значні соціальні та психологічні наслідки.Турбота про ментальне здоров’я працівників – це складова безпеки і здоров’я на роботі.

Системна турбота про ментальне здоров’я так само важлива, як і турбота про фізичний стан людини. Це може врятувати життя, запобігти травмуванню на роботі, зберегти кадровий потенціал, підвищити мотивацію і продуктивність.
Поняття «психосоціальні ризики та їхні фактори».

Фактори порушення психологічного здоров’я:
1) Зовнішні – різні негативні впливи і негативні відносини людини з оточуючими людьми.
2) Внутрішні – вплив порушеною частини психіки на здорову частину. Так, наприклад, емоційне порушення впливає на пізнавальну сферу особистості, знижує здібності до спілкування.

Фактори що негативно впливають на психічне здоров’я: тривалі негативні стресові ситуації, конфлікти, зовнішні подразники (шум, фізичні перепони та ін.), фінансова нестабільність, невпевненість у завтрашньому дні, емоційне «вигорання», інформаційне перевантаження та інше.
Психосоціальні ризики – це будь-які ризики, пов’язані з небезпеками, що виникають у процесі організації роботи внаслідок соціальних факторів та аспектів робочого середовища й можуть завдати психологічної, соціальної чи фізичної шкоди.

Психосоціальні фактори небезпеки на робочому місці (які можуть завдати шкоди здоров’ю працівників) – це чинники, що сприяють виникненню стресу та можуть впливати на психічне і фізичне здоров’я працівників.
Стрес сам по собі є не хворобою, а природною реакцією на певні вимоги оточення, яке нас оточує. Проблема виникає, коли стрес триває і поширюється з часом, спричиняючи численні небезпеки для здоров’я. Зараз, в умовах даної ситуації (період дії воєнного стану), ми перебуваємо в стані постійного стресу, в стані постійної тривоги і відбувається зниження продуктивності. Стрес проявляється високим рівнем втоми та фізичним і емоційним виснаженням. Через стрес людина не може належним чином виконувати свою роботу.

Синдром вигорання. Цей синдром відрізняється від робочого стресу тим, що головним симптомом є емоційне виснаження, а не фізичне. Це виникає внаслідок стану хронічного стресу, і це породжує значну відсутність мотивації, негативне ставлення до роботи.

Темп роботи або перевантаження. Це один із найбільш стресових факторів ризику для робітників. Мається на увазі перевтома, необхідність виконувати завдання дуже швидко і в обмежений проміжок часу, дуже інтенсивна робота, яка вимагає багато енергії, термінових і строгих термінів для виконання завдань тощо. Занадто велике навантаження і жорсткі часові рамки виконання роботи.

Слабка комунікація (між працівниками, між управлінцями, між керівниками та підлеглими). Вона повинна бути двосторонньою. Основним елементом ефективної комунікації є зворотний зв’язок.

Письмова політика – це спосіб розпочати розмову про ментальне здоров’я та продемонструвати підтримку керівництва. Це інструмент, який інформує про можливості, гарантує захист та демонструє те, що психосоціальний добробут працівників – найбільша цінність.

Психосоціальна підтримка є частиною заходів, які можуть бути інтегровані в загальну політику і програму безпеки й здоров’я на роботі. Вони доповнюють профілактичну діяльність, спрямовану на усунення та контроль факторів психосоціальних ризиків.

Цілі програми психосоціальної підтримки на робочому місці.
– сформувати психологічно безпечне середовище, де принцип конфіденційності (захист і конфіденційність інформації про здоров’я працівників) й відсутність стигми та дискримінації має пріоритетне значення.
– навчити працівників розпізнавати ознаки психологічних проблем для запобігання появі важких психічних і поведінкових наслідків.
– тренінги для керівників і провідних фахівців із питань проблем психічного здоров’я на робочому місці. (проведення вебінарів, онлайн тренінгів, перегляд відео-матеріалів про першу психологічну допомогу).
– навчити методів управління стресом та навичкам психологічного відновлення.
– Навчити працівників навичок надання першої психологічної допомоги (ППД).

– запобігти емоційному та професійному вигоранню.
– надати доступ до зовнішніх ресурсів фахової психологічної допомоги.
– стати більш відкритими до розмов про ментальне здоров’я та ініціатив щодо психосоціальної підтримки на робочому місці.
До більшості заходів, спрямованих на захист психічного здоров’я на робочому місці, відносяться:
– впровадження та забезпечення виконання політики і практики в області гігієни праці та охорони здоров’я працівників;
– інформування працівників про наявні види допомоги;
– залучення працівників до процесу прийняття рішень, створення у них почуття причетності і участі в управлінні процесами;
– впровадження заходів по організації праці, що сприяють нормальному балансу між роботою та особистим життям.

Перша психологічна допомога (ППД) — це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної допомоги людині, яка відчуває страждання і потребу в допомозі.
Чому психологічна допомога важлива?
Перша допомога розуму так само важлива, як і перша допомога тілу. Вона також може врятувати життя. Чим довше постраждала людина відкладає звернення по допомогу або не приймає підтримку, тим важчими можуть бути наслідки та психологічне відновлення людини. Сильні емоції (страх, гнів, горе) – особливо, якщо вони витісняються і придушуються – можуть бути причиною психосоматичних захворювань.

ППД це не щось, чим можуть займатися тільки спеціалісти, це не професійне психологічне консультування. ППД можуть надавати навчені працівники або штатний психолог. Штатний психолог, як правило, знайомий з процесами підприємства і знає особливості людей у колективі. Психолог допомагає нормалізувати психологічний стан людини, впоратися з депресією, вирішити конфлікти в сім’ї та на роботі, позбутися хронічного стресу, почуття тривоги та самотності.

Заходи спрямовані на психосоціальну підтримку підвищують стійкість людини, знижують рівень стресу, допомагають зняти емоційну напругу та навчити, як можна самому потурбуватися про себе і тих, хто поруч, кому потрібна допомога та підтримка. Прості та при цьому максимально ефективні заходи дозволяють значно знизити рівень стресів, тривожності, напруги. Вчасне та адекватне надання допомоги у сфері психічного здоров’я та психосоціальної підтримки дозволяє уникнути перетворення стану дистресу на більш серйозні психічні проблеми.

Якщо вам потрібна термінова психологічна допомога, можна скористатися телефонами екстрених психологічних служб або телефонами довіри. Можна звернутися до державних установ, в яких працюють психологи.
Підтримуйте один одного, турбуйтеся про своє здоров’я, адже це так важливо!