Ліфт: історія технічної споруди, сучасні вимоги щодо безпечної його експлуатації
05 квітня 2018Ліфт являє собою підіймальне устаткування, яке обслуговує два або більше поверхів, що включає кабіну для транспортування пасажирів або інших вантажів, яка рухається між жорсткими напрямними, розташованим вертикально або з відхиленням від вертикалі не більше ніж на 15°. На відміну від інших транспортних засобів масового перевезення людей і вантажів (автобуси, тролейбуси, метро тощо), управління якими здійснюється спеціально підготовленим персоналом, ліфтом може управляти сам пасажир або персонал, якому не потрібна висока кваліфікація. Попри це, ліфт є складним електромеханічним пристроєм підвищеної небезпеки.
За деякими (не перевіреними) даними, пасажирські ліфти почали застосовувати з середини XVIII ст. У 1795 р. І. П. Кулібін застосував конструкцію гвинтового пасажирського ліфта для Зимового Палацу. У 1816 р. ліфт був встановлений у головному будинку підмосковній садиби «Архангельське».
У середині XIX століття в США з’явилися ліфти Е. Отіса з уловлювачами, що утримують кабіну від падіння у разі обриву канатів. Цей пристрій, що застосовується у всіх сучасних ліфтах у більш досконалому вигляді, істотно знизив побоювання за падіння кабіни з людьми навіть при обриві канатів, що сприяло широкому поширенню ліфтів.
З 60-х років XIX ст. у практику увійшли ліфти з паровим приводом, потім з гідравлічним і тільки до початку XX ст. широкий і переважний розвиток отримали електричні ліфти.
Розвиток ліфтобудування у колишньому СРСР почався лише в другій половині 40-х років після закінчення Другої світової війни, тоді було розпочато серійне виробництво ліфтів. У даний час важко уявити будинок на 5 і більше поверхи без встановленого у ньому ліфта.
Сучасні багатоповерхові будівлі для полегшення і прискорення переміщення людей і вантажів на різні рівні по висоті обладнують засобами вертикального транспорту. Їх основна перевага – невелика площа, займана його обладнанням у будівлі. З усіх видів підйомників, застосовуваних у житлових, адміністративних і виробничих будівлях, найбільш поширені ліфти.
Ключовим принципом, якого необхідно дотримуватися при експлуатації ліфта, є безпека. Цей принцип є також обов’язковим для кваліфікованого персоналу при виконанні ним будь-яких робіт, включаючи аварійні роботи.
До проектування, виготовлення, монтажу та технічного обслуговування ліфтів у процесі експлуатації висуваються жорсткі вимоги, сформульовані у Правилах будови і безпечної експлуатації ліфтів (НПАОП 0.00-1.02-08), а також викладені у Технічному регламенті ліфтів і компонентів безпеки для ліфтів.
Власник обладнання або організація, що здійснює експлуатацію ліфтів, несуть повну відповідальність за забезпечення його безпечної експлуатації.
Важливим кроком до забезпечення безпечної експлуатації ліфту є його технічне обслуговування. Для проведення такого виду робіт необхідна наявність відповідних дозвільних документів. Зазвичай, власник або експлуатуюча організація укладають договір на технічне обслуговування зі спеціалізованим підприємством. Між тим, виконання договірних взаємовідносин повинно знаходитись на постійному контролі у замовника.
Вимоги щодо безпечної експлуатація ліфтів
Суб’єкт господарювання, який має намір розпочати (продовжити) експлуатацію ліфтів, повинен отримати дозвіл відповідно до вимог Постанови КМУ від 26.10.2011 року № 1107 (з урахування змін внесених постановою КМУ 07.02.2018 від №48) і забезпечувати їх утримання в справному стані та безпечно експлуатувати шляхом організації належного технічного обслуговування, технічного огляду та ремонту. З цією метою він повинен:
- призначати наказом працівників, відповідальних за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфтів та організацію їх експлуатації;
- призначати наказом електромеханіків, які одночасно є відповідальними особами за справний стан ліфтів;
- призначати наказом ліфтерів і операторів диспетчерського зв’язку (якщо такий є).
Всі вказані працівники повинні проходити навчання і перевірку знань з питань охорони праці.
Працівники, відповідальні за організацію робіт з технічного обслуговування та ремонту ліфтів, а також за організацію експлуатації ліфтів, повинні знати та виконувати Правила з будови і безпечної експлуатації ліфтів, а також посадові інструкції. У свою чергу електромеханіки, ліфтери та оператори – виробничі інструкції та інструкції з охорони праці.
Звертаємо увагу на те, що дозволяється покладати на одну особу обов’язки працівника, відповідального за організацію робіт з технічного обслуговування та ремонту ліфтів і працівника, відповідального за організацію експлуатації ліфтів.
Увага! Ліфтерами, операторами і електромеханіками повинні призначатися особи не молодше 18 років, які пройшли медичний огляд.
Особи, про яких йшлось вище, повинні мати групи з електробезпеки не нижче:
- IV – особа, відповідальна за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфта;
- III – електромеханік, який здійснює технічне обслуговування і ремонт ліфта, а також електромеханік I-II кваліфікаційних розрядів, який здійснює огляд ліфтів;
- II – ліфтер і оператор.
Електромеханіки, які здійснюють технічне обслуговування і ремонт ліфтів, повинні мати практичний стаж з обслуговування ліфтів або їх монтажу не менше шести місяців. Особи, які не мають шестимісячного практичного стажу або мають I-II кваліфікаційні розряди електромеханіка з ліфтів, можуть залучатись до виконання цих робіт тільки під керівництвом електромеханіка, який має право на виконання робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфтів.
Посада, прізвище, ім’я та по батькові і підпис працівників, відповідальних за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфта та за його справний стан, дата й номер наказу про призначення й закріплення за ними ліфта, а також їх підписи заносяться до паспорта ліфта.
На час відпустки, відрядження або хвороби працівника, відповідального за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфта, або електромеханіка, відповідального за його справний стан, їх обов’язки покладаються наказом на інших працівників, які пройшли навчання та перевірку знань з питань охорони праці.
Кожний ліфт, крім диспетчеризованого, повинен підлягати огляду ліфтером відповідно до вимог його виробничої інструкції.
Диспетчеризовані ліфти підлягають огляду з періодичністю, визначеною організаціями, які її проводять.
Огляд ліфтів може доручатись електромеханіку, який здійснює технічне обслуговування і ремонт ліфтів.
Результати огляду заносяться до журналу оглядів ліфтів.
Крім того, до журналу технічного огляду, який знаходиться в машинному приміщенні, заноситься вся інформація про виконаний ремонт на ліфті (вид ремонту, дата виконання, прізвище та підпис виконавця роботи) та відмітки про усунення несправностей.
Електромеханіки ліфтової аварійної служби також зобов’язані заносити до журналу оглядів ліфтів дату, перелік виконаних робіт, прізвище та підпис виконавця.
Керування ліфтом
Керування пасажирським, вантажним і лікарняним ліфтами з внутрішнім керуванням повинно бути доручено ліфтерам.
Керування пасажирським, вантажним і лікарняним ліфтами самостійного користування здійснюється особами, які користуються цими ліфтами.
Керування вантажним ліфтом з зовнішнім керуванням і вантажним малим ліфтом може здійснюватися особами, які користуються цими ліфтами.
(Вимоги щодо організації безпечного керування, яке здійснюється з даху кабіни, з машинного приміщення або з шафи, де розміщена НКП, буде викладено у іншому матеріалі)
Особливі вимоги щодо користування вантажним ліфтом з внутрішнім керуванням і вантажним ліфтом самостійного користування
Суб’єкт господарювання, який експлуатує пасажирський ліфт з можливістю самостійного користування, повинен забезпечити у ньому наявність правил, в яких зазначаються короткі відомості про порядок користування ліфтом.
У правилах користування пасажирським ліфтом, що установлений в житловому будинку, повинна бути передбачена заборона проїзду дітей дошкільного віку без супроводу дорослих, заборона пуску кабіни з поверхової площадки, а також порядок перевезення немовлят в дитячих колясках.
У правилах користування вантажним ліфтом з внутрішнім керуванням і вантажним ліфтом самостійного користування повинна бути передбачена заборона одночасного перевезення пасажира і вантажу.
У правилах користування вантажним ліфтом з зовнішнім керуванням повинна бути передбачена заборона перевезення людей.
Правила користування ліфтом повинні бути вивішені:
- на основному (першому) поверсі або в кабіні – у разі змішаного керування;
- у кабіні – у разі внутрішнього керування;
- біля кожного поста керування – у разі зовнішнього керування.
У разі групового керування на основному поверсі дозволяється вивішувати одну табличку правил, яка стосується всієї групи ліфтів.
На основному поверсі повинна бути вивішена табличка із зазначенням:
- назви ліфта (за призначенням);
- вантажопідйомності (із зазначенням допустимого числа пасажирів);
- реєстраційного номера;
- номера телефону для зв’язку з обслуговуючим персоналом або з аварійною службою.
У ліфта самостійного користування в табличці також указується місцеперебування обслуговуючого персоналу.
На всіх дверях шахти ліфта з зовнішнім керуванням роблять написи про вантажопідйомність ліфта і про заборону перевезення людей.
Робота ліфта не дозволяється, якщо:
- відсутній паспорт;
- не проведено технічний огляд або експертне обстеження ліфта;
- закінчився зазначений у паспорті термін роботи ліфта;
- не призначено наказом працівників, відповідальних за організацію робіт з технічного обслуговування і ремонту ліфтів, за організацію експлуатації та за справний стан ліфтів;
- відсутній атестований обслуговуючий персонал (електромеханіки, ліфтери);
- не виконані приписи посадових осіб спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з промислової безпеки та охорони праці;
- знос канатів перевищує встановлені норми;
- є тріщини, деформації в металоконструкціях ліфта;
- несправні прилади і пристрої безпеки, а також мають місце інші несправності, які впливають на безпечну експлуатацію ліфта.
Заходи швидкого реагування – диспетчеризація ліфтів
Пасажирські, вантажопасажирські ліфти, встановлені у житлових будинках, повинні обладнуватись двостороннім зв’язком з диспетчерським пунктом або пунктом розміщення обслуговуючого персоналу на весь строк їх експлуатації.
Диспетчерський контроль за роботою ліфтів повинен відповідати таким вимогам:
- для всіх ліфтів, крім вантажних малих, між диспетчерським пунктом і кабіною ліфта обладнується двосторонній переговорний зв’язок;
- для пасажирських ліфтів з обертально-розкривними дверима, крім двостороннього переговорного зв’язку, на диспетчерському пункті повинна забезпечуватись сигналізація зачинення всіх дверей шахти і в разі наявності пасажира в кабіні.
Дозволяється підключення до ліфтових установок устатковання, яке призначене для контролю за їх роботою і технічним станом. Підключення цього устатковання проводиться відповідно за схемою підприємства – виробника устатковання.