Як дбати про емоційну стійкість?
20 серпня 2024Емоційна стійкість дозволяє заспокоїти свій розум після зіткнення з негативним досвідом. Це внутрішня мотивація, внутрішня сила, за допомогою якої ми можемо впоратися з усіма негативними сторонами життя. Як день за днем піклуватися про свій стан, щоб було легше долати труднощі й не втрачати при цьому себе та працювати:
1. Дотримуйся своїх цінностей. Цінності визначають, якою людиною ти хочеш бути, як хочеш ставитися до людей, що оточують і світу, яким сенсом хочеш наповнити своє життя.
Чому вони такі важливі для стійкості, що стоять першим пунктом? Як показує життя, ми не можемо повністю впливати на свою долю. Є й буде багато чинників, що заважатимуть нам жити так, як хочеться. Або взагалі заважатимуть жити. І зараз, в таких складних обставинах, складно концентруватися на чомусь, ми не можемо жити з певною насолодою.
Але якщо в тебе є цінності, ти не втратиш сенсу прокидатися, вставати, працювати й рухатися далі. У тебе завжди буде відповідь, заради чого ти стараєшся й не опускаєш рук.
Як визначити цінності й що з ними робити:
• Подумай, якою людиною ти хочеш бути? Запишіть собі три-чотири якості. Наприклад: Сміливість? Щедрість? Наполегливість? Відданість? або Впевненість? Збалансованість? Відкритість до досвіду? Вміння працювати в команді? Обирати тобі.
• З часом і досвідом цінності можуть змінюватися, це нормально.
• Подумай, які події ти хочеш пережити у своєму житті? Які стосунки з людьми хотів би мати? Якою людиною треба бути і як жити, щоб переживати таке? Відповідь на це запитання допоможе сформувати цінності. Подумай, як будувати стосунки і з якими людьми, щоб це відповідало твоїм цінностям. Пригадай, як спілкуєшся з тим, хто тебе оточує. Чи це відповідає тому, якою людиною ти хочеш бути? Як ти можеш спілкуватися з новими людьми відповідно до цінностей?
Склади план дій на наступний тиждень: що ти будеш робити, щоб наблизити себе до своїх цінностей, що казатимеш? Треба писати чесно, реалістично. Те, що точно зможеш зробити. Почни з маленьких кроків.
Цінності додають орієнтирний сенс. Рух по життю згідно з цінностями робить його більш насиченим і цікавим. Навіть у найважчі часи. Кожен ваш день наповнений сенсом, і ви розумієте, куди і чому рухаєтесь. Не знаючи своїх цінностей, можна загубитися у житті, робити несвідомий вибір, нав’язаний ззовні, а потім страждати в стосунках чи на неулюбленій роботі. Відповідно життя проходитиме в постійній напрузі та внутрішній нестабільності, що втілюватиметься в деструктивну поведінку.
2. Турбота про мозок і ментальні ресурси. Ментальні ресурси особистості дозволяють людині демонструвати високі досягнення, успішно справлятися з вимогами життя, поратися з різноманітними стресами, як повсякденними, так і екстремальними чи хронічними, відчувати задоволення життям, почувати себе господарем власного життя. Ресурси потрібні людині не лише в складних ситуаціях, але і просто для того, щоб жити продуктивно.
Спробуй додати в життя ці прості звички, вони допоможуть поповнювати ментальні ресурси:
• Намагайся достатньо спати. Не забувай провітрювати кімнату перед сном.
• Не читай новин зранку й перед сном. Хоча б спробуй.
• Переглянь свій інформаційний раціон і викинь із нього контент, що не несе користі, а навпаки – шкодить самопочуттю.
• Уникай переїдання. Не «заїдай» стрес швидкоїжею чи солодким.
• Спробуй відмовитися від алкоголю та нікотину. Бо згодом вони додають тобі ще більше суму. Також з’являються проблеми зі сном.
• Фізична активність корисна не тільки для м’язів. Вона чудово розвантажує голову.
• Частіше гуляй.
• Роби собі теплі ванни чи душі.
• Якщо в тебе немає творчого хобі, спробуй знайти щось для себе: малювання, музика, танці… Спитай свою внутрішню дитину, чого їй не вистачає.
• Складай «меню» активності на тиждень і місяць. Не забувай додавати туди те, що походить із твоїх цінностей.
• Не соромся ділитися з близькою людиною своїми відчуттями, щоб негатив не накопичувався всередині.
3. «Кола контролю». Кожен з нас намагається проконтролювати, що відбувається і змінити те, що відбувається не так, як нам би цього хотілось. А чи виходить це? Чи потрібно це? Чи все що навколо нас залежить саме від нас? Часом буває дуже важко, бо беремо на себе забагато зайвої відповідальності. І тоді почуваємося слабкими, і не чого не можемо робити. Треба визначити, що у твоїй зоні відповідальності, а що – ні.
Ця вправа називається «Коло контролю». Треба намалювати два кола, одне в одному. У маленькому колі записуємо все, що можемо контролювати. Наприклад: Як часто я спілкуюся з родиною? Чи подобається мені, як я провожу дозвілля? Що я роблю, щоб позбутися поганих звичок? У великому, зовнішньому, колі пишемо всі речі й питання, які турбують, але на які не можеш вплинути. Наприклад: Повномасштабна війна йде більше року. Інші люди ігнорують правила безпеки. Хтось втрачає роботу.
4. Планування й цілі. Став собі цілі. Це допоможе концентрувати дії й енергію, а також зменшить невизначеність. Цілі допомагають розібратися з нашими бажаннями, емоціями, планами і досягти того, що для нас важливо. Це впливає на відносини з собою і з людьми, на розуміння того, чого ми хочемо в житті. І життя наповнюється по-справжньому цінними для нас подіями, а не просто випадковими. Коли ти будеш досягати кожну маленьку й велику ціль, відчуватимеш радість від своїх успіхів.
Як повільно ставити ціли:
*Вони мають бути конкретні й вимірювальні. Щоб можна було собі точно сказати, що ціль досягнута. «Більше спілкуватися з друзями» – це не конкретно, правильніше – «Зустрітися на тижні з другом/подругою».
1. Ціль має бути реалістичною для виконання.
2. Досягнення цілі має залежати від тебе.
3. Цілі мають відповідати твоїм цінностям.
4. У виконанні цілі має бути строк.
5. Сортування проблем.
Перед тим, як планувати й ставити цілі, можна проводити ревізію проблем. У вправі «Кола контролю» ми відокремили те, що ти можеш вирішити, і те, що не можеш. Але іноді здається, що в твоїй зоні відповідальності все одна «гора» проблем, – і руки опускаються. Радимо розбити гору на купки й розставити за пріоритетам.
1. Спершу склади перелік проблем. Можеш записати кожну на окремій картці, якщо так зручно.
2. Придумай принцип сортування. Наприклад, можна так:
- невідкладні на сьогодні;
- дуже важливі, треба вирішити у найближчий час;
- важливі, але можуть почекати;
- для цих можна попросити допомоги в інших;
- ці можна відкласти на необмежений час;
- ці взагалі викреслити. Розкидай проблеми по цим «кошиках».