Інтерв’ю начальника відділу нагляду в АПК та СКС управління Держпраці у Миколаївській області Володимира Миряна
14 вересня 2018У третю неділю вересня відзначається професійне свято лісівників – людей, які своєю благородною працею примножують лісові багатства і сприяють їх раціональному використанню.
На території Миколаївської області розташовані ліси: захисного, рекреаційного та природоохоронного призначення, якими вкрито близько 90 тисяч гектарів території. Ліси держлісфонду закріплені за 9 державними підприємствами, а саме: ДП «Баштанське лісове господарство», ДП «Березнегуватське лісове господарство», ДП «Веселинівське лісове господарство», ДП «Володимирівське лісове господарство», ДП «Вознесенське лісове господарство», ДП «Врадіївське лісове господарство», ДП «Єланецьке лісове господарство», ДП «Миколаївське лісове господарство», ДП «Очаківське лісомисливське господарство».
Перед працівниками лісгоспів стоять важливі завдання, а саме: заготівля і закупівля лісового насіння, вирощування об’єктів озеленення, ялинок, декоративно-садивного матеріалу, реалізація лісопродукції, пиломатеріалів, плодів горіха грецького, інших плодів, грибів, сіна, очерету, ліктехсировини, сільгосппродукції, лози, мітел, віників, меду, наданням рекреаційних послуг, послуг з організації ландшафтного дизайну, полювання (в тому числі фотополювання).
Володимире Федоровичу: у річному плані здійснення державного нагляду (контролю) на 2018 рік управління Держпраці у Миколаївській області було передбачено проведення перевірок 2 лісових господарств області, розкажіть про результати перевірок. Які порушення у сфері охорони праці було виявлено?
Перш ніж відповісти на Ваше питання, хочу відзначити, що перед фахівцями Управління стоїть завдання не дозволити виробничим ризикам, які присутні на підприємстві призвести до втрати здоров’я , а гіршому випадку – життя, працівників. Так, під час заходів контролю доводиться в одному форматі виявляти порушення нормативно-правових вимог законодавства з питань охорони праці та зобов’язувати керівництво підприємств їх усунути, а в інших – формувати розуміння необхідності таких дій.
Дійсно, у поточному році державними інспекторами управління Держпраці у Миколаївській області було проведено планові перевірки Володимирівського та Березнегуватського лісових господарств. Основними питаннями на які було акцентовано увагу це досягнення встановлених нормативів безпеки, гігієни праці та виробничого устаткування, підвищення рівня охорони праці, запобігання випадкам виробничого травматизму, професійного захворювання, аваріям і пожежам.
Аналізуючи результатами перевірок лісових господарств області виявлено ряд спільних порушень вимог нормативно-правових актів з питань охорони праці. Керівникам лісгоспів було вказано на необхідність забезпечення працівників спецодягом та засобами індивідуального захисту; проходження періодичних медоглядів осібами, що працюють в умовах дії шкідливих факторів; доукомплектувати аптечки першої медичної допомоги лікарськими засобами; переглянути інструкції з охорони праці з метою приведення їх у відповідність до чинних НПОАП; забезпечити проходження навчання і перевірки знань з питань охорони праці посадових осіб, лісничих, інші працівників, зайнятих на роботах, де є потреба у професійному доборі; організувати роботи щодо приведення будівель, споруд, виробничого обладнання до належного стану; припинити експлуатацію технологічних транспортних засобів, зокрема тракторів, за відсутності зареєстрованій в органах Держпраці декларації відповідності матеріально-технічної бази підприємства вимогам законодавства з питань охорони праці; отримати дозвільні документи на налагодження, ремонт, технічне обслуговування устаткування підвищеної небезпеки (тракторів гусінечних та колісних) тощо.
Можна припустити, що аналогічні порушення мають місце й у інших лісгоспах області? Працівники господарств, в яких не проводилися перевірки, стають заручниками виробничих ризиків?
Тут справа не тільки в тому, чи перевірялося підприємство чи ні. Аби максимально ефективно забезпечити збереження життя та здоров’я працівників під час виконання ними трудових обов’язків фахівці Держпраці діють на упередження.
Аналіз виявлених порушень по всій країні створює реальну картину стану охорони праці на підприємствах певної галузі та дає змогу проінформувати суб’єктів господарювання, що проводять аналогічну діяльність, про можливі виробничі ризики та заходи, які необхідно втілювати для усунення, зменшення їх негативної дії.
Так, на основі даних аналізу за результатами проведених перевірок фахівці управління Держпраці у Миколаївській області з метою недопущення нещасних випадків вже провели попереджувальні заходи у Миколаївському та Врадіївському лісових господарствах.
Проводячи превентивну роботу, фахівці Управління Держпраці у Миколаївській області спонукають суб’єктів господарювання розставляти пріоритети. Жодного сумніву в тому, що життя та здоров’я працівників повинно завжди залишатися у пріоритеті над результатами господарської діяльності. Реакцію на пропагандистські зусилля у напрямку дотримання вимог охорони праці можна розділити на дві категорії: підтримка та дискредитація.
Це легко відстежити за результатами заходів контролю, яким передувала превентивна робота. Не буду приховувати, випадки бувають різні.
Які методи впливу застосовуються до суб’єктів господарювання, які порушують законодавство з питань охорони праці?
Звичайно, на кожне порушення знайдеться й відповідальність. Тим більше якщо йдеться про життя та здоров’я працівника. Суб’єкти господарювання, які використовують найману працю, за невиконання вимог, нормативно правових актів з питань охорони праці, притягуються до відповідальності у вигляді штрафу від 340 гривень до 3400 гривень залежно від порушення. Зазначу, за несплату або несвоєчасну сплату штрафу передбачено нарахування пені.
Крім штрафів, до адміністративно-господарських санкцій також можна віднести заборони або обмеження:
1) експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень;
2) випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці;
3) виконання певних робіт;
4) застосування нових небезпечних речовин;
5) реалізації продукції.
Перелічені вище санкції запроваджуються за рішення адміністративного суду щодо результатів перевірки територіального органу Держпраці.