Легальна зайнятість – відсутність неприємностей з законом
02 лютого 2018Нині однією із проблем нашої держави, яка потребує уваги, є нелегальна зайнятість населення. Іноді визначити хто ж є винним в збільшенні випадків не оформлення трудових відносин з працівниками є досить важко. З одного боку основну відповідальність за порушення трудового законодавства несуть роботодавці, які допускають до роботи працівника без оформлення трудових відносин, намагаючись уникнути сплати податків, дотримання соціальних гарантій працівників, встановлених чинним законодавством, та взагалі забезпечуючи собі статус особи, слово якої є «законом». З іншого боку деякі працівники свідомо не бажають належно оформлювати трудові відносини з роботодавцями, маючи свої особисті мотиви – хтось не бажає сплачувати податки, хтось аліменти, хтось не бажає втратити право на отримання субсидії тощо.
Ця проблема дуже гостро стоїть у всіх областях України, в т.ч. і в Миколаївській області.
Сьогодні одним із органів державної влади, уповноважених на виявлення фактів допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору, є Держпраці та її територіальні органи.
В результаті вжитих територіальними органами Держпраці контрольних заходів в 2017 році виявлено 850 роботодавців, які використовують найману працю без укладення (оформлення) трудового договору, 2427 працівників, які працювали без укладення (оформлення) трудового договору. Крім того, 5338 працівників в Україні було допущено до роботи без повідомлення ДФС.
Разом з тим, виявлено 277 роботодавців, які використовують найману працю на підставі цивільних договорів, що мають ознаки трудового договору, та 2750 працівників, що виконували таку роботу.
За результатами контрольних заходів за вищевиявленні правопорушення територіальними органами Держпраці накладено штрафні санкції, передбачені абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП України, у сумі 209 096 000 грн.
Управління Держпраці у Миколаївській області звертає увагу кожного роботодавця на те, що за порушення вимог трудового законодавства до юридичних осіб незалежно від форми власності та підпорядкованості та фізичних осіб-підприємців, які використовують найману працю, можуть бути застосовані заходи фінансової відповідальності.
Розмір штрафів залежить від розміру мінімальної заробітної плати, встановленого у відповідному році.
Враховуючи, що у 2018 році розмір мінімальної заробітної плати підвищився і становить з 01.01.2018 відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» 3723 грн., змінилися і розміри штрафних санкцій, передбачених статтею 265 КЗпП України.
Зокрема, з 01 січня 2018 року за порушення трудового законодавства юридичні та фізичні особи – підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі:
фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків – у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (30 Х 3723 = 111 690 грн. за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення);
порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі – у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (3 Х 3723 = 11 169 грн.);
недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці – у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (10 Х 3723 = 37 230 грн. за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення);
недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України “Про військовий обов’язок і військову службу”, “Про альтернативну (невійськову) службу”, “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, – у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення (10 Х 3723 = 37 230 грн. за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення);
недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні – у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (3 Х 3723 = 11 169 грн.);
недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні, при проведенні перевірки з питань фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків, – у стократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (100 Х 3723 = 372 300 грн.);
порушення інших вимог трудового законодавства, крім вищезазначених, – у розмірі мінімальної заробітної плати (1 Х 3723 = 3 723 грн.).
Вищенаведені штрафні санкції накладаються за результатами інспекційних відвідувань/невиїзних інспектувань, проведених інспекторами праці, уповноваженими посадовими особи управління Держпраці у Миколаївській області.
Крім того, посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть адміністративну та дисциплінарну відповідальність згідно з чинним законодавством.
Зважаючи на значний розмір штрафних санкцій управління Держпраці у Миколаївській області пропонує кожному роботодавцю вжити відповідних заходів, направлених на легалізацію трудових відносин, формування офіційних доходів працівників, встановлення належних умов праці та захист їх трудових прав, оскільки це забезпечить майбутнє не однієї людини і надасть можливість поважати себе як роботодавця, який працює на добробут та імідж своєї держави європейського спрямування.
Автор: Яна Скуратовска, перший заступник начальника
управління Держпраці у Миколаївській області