Опрацювання і затвердження роботодавцем нормативних актів з охорони праці, що діють на підприємстві
14 вересня 2017Відповідно до п.п 8 п.2 статті 13 Закону України « Про охорону праці» роботодавець, з метою створення на робочому місці в кожному структурному підрозділі умов праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечення додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони, зобов’язаний забезпечити на підприємстві будь-якої форми власності функціонування системи управління охороною праці, для цього він « розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства, та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці».
Перед усім нормативно акти з охорони праці, що діють на підприємств, спрямовані на побудову чіткої системи управління охороною праці та забезпечення в кожному структурному підрозділі і на робочому місці безпечних і нешкідливих умов праці. Завдяки ним встановлюються «внутрішні» правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці.
Безумовно, нормативні акти з охорони праці, що діють на підприємстві, повинні відповідати чинному законодавству України, вимогам нормативно-правових актів з охорони праці.
Пропонуємо поетапно розглянути, яким чином здійсняється опрацювання і затвердження роботодавцем нормативних актів з охорони праці, що діють на підприємстві
Першою сходинкою до опрацювання нормативних актів з охорони праці, що діють на підприємстві, є підписання роботодавцем наказу (розпорядження), яким визначаються конкретні строки, виконавців та керівника розробки.
Друга сходинка. Посадова особа, яка призначена керівником розробки проекту нормативного акта з охорони праці, що діє на підприємстві, готує за участю відповідних спеціалістів пропозиції щодо організації та етапів роботи над проектом, складає план опрацювання такого нормативного акта, який затверджується роботодавцем.
Третя сходинка. Якщо при опрацюванні проекту нормативного акта з охорони праці, що діє на підприємстві, виникає необхідність перегляду, зміни або скасування чинних взаємозв’язаних з ним нормативних актів з охорони праці, то керівник розробки одночасно з опрацюванням проекту забезпечує підготовку обгрунтованої пропозиції щодо перегляду, зміни або скасування чинних нормативних актів з охорони праці підприємства.
Проект нормативного акта підприємства з охорони праці підлягає узгодженню із службою охорони праці цього підприємства і керівником (фахівцем) з правових питань. У разі необхідності він узгоджується з іншими зацікавленими службами, підрозділами і посадовими особами підприємства, перелік яких визначає служба охорони праці.
На підприємствах з кількістю працюючих до 50 чоловік та в організаціях, де службу охорони праці не створено, проект узгоджується з посадовою особою, на яку згідно з наказом (розпорядженням) роботодавця покладено виконання функцій цієї служби.
Сходинка чотири. Затвердження і скасування нормативних актів з охорони праці підприємства здійснюється наказом (розпорядженням) роботодавця (за винятком актів, які відносяться до компетенції трудового колективу і підлягають затвердженню на його загальних зборах або конференції).
Додаючи про зобов’язання роботодавця, зауважимо, що державою до вимог роботодавця поставлено вимогу входить встановлення систематичного контролю за відповідністю нормативних актів з охорони праці, що діють на підприємстві, вимогам чинного законодавства та забезпечення їх періодичного перегляду, своєчасне внесення змін або опрацювання і затвердження нового нормативного акта з охорони праці підприємства у зв’язку із змінами в організації виробництва, впровадженням нової техніки і технології, переглядом нормативно-правових актів з охорони праці тощо.
При цьому, строк перегляду нормативного акта з охорони праці, що встановлюється роботодавцем, не може перевищувати строку перегляду нормативно-правового акта з охорони праці, на підставі якого він опрацьовується.
Важливо підкреслити, що у разі виявлення органами державного нагляду за охороною праці невідповідності нормативного акта з охорони праці підприємства вимогам законодавства про охорону праці, він підлягає достроковому перегляду (або скасуванню).
Реєстрація та облік нормативних актів з охорони праці здійснюються в порядку, який встановлюється роботодавцем, якщо інше не передбачено законодавством.